اگر شما هم یکی از کاربران اینستاگرام باشید، متوجه دغدغههای فروشگاههای اینترنتی برای جذب مشتری شدهاید. اما چرا این مشکل پیش میآید؟ در ابتدای فعالیت کسبوکارهای اینترنتی، افراد گمان میکنند که تعداد فالوورهای آنها برابر با تعداد مشتریانشان است، در صورتی که کاملا در اشتباهاند. درست است که افزایش فالوور به مرور موجب افزایش مشتریان هم خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که هر فالوور حکم یک خریدار را ایفا کند. در واقع تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام روند خاصی است که باید آن را طی کنیم.
۱۰+۱ راهکار تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام
برای اینکه بتوانید سود خوبی کسب کنید و بتوانید رویای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام را محقق سازید، نیاز است که در ابتدا خودتان را به جای مشتری بگذارید و ببینید که اگر شما میخواستید چنین کالایی را به صورت آنلاین و از طریق اینستاگرام خریداری کنید، چه انتظاراتی داشتید. برای مثال آیا شما دوست دارید که هزینه ارسال مرسوله بر عهدهتان باشد؟ قطعا خیر.
البته هزینه ارسال تنها یکی از مواردی است که مشتری نمی پسندد. (درباره این هم کامل صحبت خواهیم کرد.) موارد بسیاری همچون نحوه ارسال مرسوله، مدیریت فروش، نوع ارتباط با مشتری و پاسخدهی به آنها میتواند بر نرخ تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام تأثیر گذار باشد. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهید شد.
داشتن یک پروفایل حرفهای:
درست است که ادمین پیجتان را سامان میدهد، اما برای پیشرفت اولیه نیاز است که یک پروفایل حرفهای هم داشته باشید. برای عکاسی حرفهای محصولات و چیدمان تصاویر در صفحه اینستاگرامتان وقت و هزینه صرف کنید.
دقت به نحوه ارسال کالا:
یکی از روشهای تبدیل فالوور به مشتری واقعی، بهبود نحوه ارسال کالا است. بسیاری از مخاطبان هنگام بازکردن و تماشای یک صفحه به این موضوع توجه میکنند. اگر دریافت درب منزل باشد برای آنها راحتتر است و اگر لازم باشد خودشان محصول را دریافت کنند، قطعا سختتر خواهد بود.
همکاری با اینفلوئنسر:
اینفلوئنسر کیست و چه نقشی درتبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام دارد؟ اینفلوئنسرها در اینستاگرام و دیگر اپلیکیشنها، تبلیغ محصولات و معرفی مکانها یا خدمات ویژه را برعهده میگیرند. این افراد با جذب فالوور و مخاطب به بازاریابی و فروش اینترنتی محصولات و خدمات شما، کمک شایانی خواهند کرد. البته بر خلاف آنچه که تصور میکنید این مساله کار آسانی نیست و چالشهای زیادی به همراه دارد.
ادمین حرفهای:
برای داشتن یک صفحه پرطرفدار در شبکههای مجازی باید ادمین فعال و خوشبرخوردی داشته باشید که به موقع پاسخگوی دایرکتها باشد، برای مخاطبان وقت بگذارد و نشان دهد که برای آنها ارزش قائل است. ادمین باید به بهترین نحو ممکن مدیریت صفحه را بر عهده گیرد؛ در غیر این صورت افراد از پیج اینستاگرام ناامید شده و دیگر آن را دنبال نمیکنند.
.
گذاشتن تخفیف و هدیه:
خودتان فرض کنید که کالایی که بیش از هر چیزی دیگری میخواستید، به صورت رایگان و یا نصفقیمت به دستتان برسد. چه قدر خوشحال میشوید؟ این خوشحالی را به مخاطبان خود نیز هدیه دهید.
برگزاری مسابقات:
میتوانید هر چند وقت یک بار به دلخواه خود مسابقهای برپا کنید و در طی آن به برخی از مشتریان هدیه دهید. با این روش، ایمپرشن پیجتان هم افزایش پیدا میکند.
برقراری ارتباط همیشگی با مشتری:
بعد از اینکه کالا را فروختید، نباید مشتری را رها کنید. بهتر است بعد از تحویل کالا به مشتری، به او پیام دهید و نظرش در مورد کیفیت محصول را بپرسید. اینگونه مشتری احساس امنیت میکند و برای خرید های بعدی هم ترغیب خواهد شد.

تستیمونیال:
برای تبدیل فالوور به مشتری واقعی شما نیاز به شهادت مشتریان قبلی که رضایت خود را از کالا عنوان کردهاند، دارید. معنی تستیمونیال هم همین است. در واقع شما باید اثبات کنید که مشتریهای قبلی از خدمت یا جنس شما راضی بودند. هایلایت رضایت مشتری همیشه در نقش یک عامل مثبت برای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام عمل میکند.
محتوای User-Generated Content یا UGC:
:
منظور از UGC این است که پیج شما حتما نیاز به محتوای مشتری دارد. در واقع مشتری باید در قالب یک کامنت، استوری تشکر یا معرفی و… برای شما محتوا تولید کند، تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید.
صداقت در کار؛ این یک قانون مهم در تجارت است:
برای داشتن مشتری دائمی، باید صداقت پیشه کنید. اگر این مهم را در دستور کار خود قرار ندهید، روزهای اول مشتری خواهید داشت ولی بعد از آن، با انتشار نظرات منفی مشتری های قبلی، برای همیشه بازار راکدی خواهید داشت.
داشتن مشاور:
اگر اجناس و خدمات گرانقیمت یا تخصصی ارائه میدهید، علاوه بر ادمین به مشاور هم نیاز خواهید داشت تا با داشتن اصلاعات تخصصی و دقیق به مشتریها راهنمایی دهد.
به یاد داشته باشید که علاوه بر موارد فوق، آشنایی با اصول سئو و بازاریابی نیز میتواند کمک شایانی در فروش محصولات به صورت اینترنتی کند. اصطلاح بازاریابی می تواند شامل روابط عمومی، رویدادها، رسانههای اجتماعی، پست مستقیم، ایمیل و تبلیغات باشد. (همه این اقدامات پیامهای مشابهی را به اشتراک میگذارند اما آنها را به روشهای مختلف ارائه میدهند.)
استفاده از انواع روشهای مختلف بازاریابی، به جای تمرکز بر تبلیغات یا سایر اجزای بازاریابی، این شانس را افزایش میدهد که بازار هدف، شما و محصولتان را ببیند، آن را به خاطر بسپارد و برای خرید آن اقدام کند.
خرید کردن یا به عبارتی خریددرمانی یکی از تفریحات همیشگی برخی افراد محسوب میشود؛ بنابراین اگر با استفاده از شبکههای مجازی قصد فروش محصولات خود را دارید، باید تنوع در محصولات را به قدری بالا نگه دارید که این افراد را به خرید آنلاین ترغیب کند؛ بهگونهای که محصول برای او جدید باشد و بداند که در خرید حضوری چنین محصولی پیدا نخواهد کرد.
در حال حاضر برنامه مجازی اینستاگرام حدود یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد که هفتاد درصد آنها را خانمها تشکیل میدهند. تبلیغات و بازاریابی آنلاین در رابطه با محصولات و خدماتی که خانمها به آن علاقه دارند، بهره و سود زیادی در پی خواهد داشت که در این زمینه میتوان به محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.
امروزه بخش عمدهای از دیجیتال مارکتینگ توسط رسانههای اجتماعی انجام میشود. شبکههای اجتماعی به اینترنت وابستهاند و حضورکارآمدی در کسبوکار دارند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که امروزه بیش از ۹۷٪ از شرکتها و کارخانههای بزرگ در شبکههای مجازی برای فروش محصولاتشان فعالیت دارند.
جان بارنز اصطلاح social Network را در سال ۱۹۵۴ میلادی در میان مردم تعریف کرد. درآمدی که میتوان از طریق شبکههای اجتماعی به دست آورد نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ به همین علت تبلیغات و بازاریابی در social network بسیار موثر است.
استراتژی مناسب برای کسب و کارهای B2B
یکی از پاسخهای سوال چگونه فالوور ها را به مشتری تبدیل کنیم، آشنایی با استراتژیهای کسب و کارهای B2B است. برای افرادی که کسب و کارهای B2B دارند، استراتژیهای زیادی تعریف شده است. برخی از این استراتژیها هزینهبر و مابقی رایگان است. از استراتژیهای پولی میتوان به رویدادها و اجلاسهای متنوع اشاره کرد. استراتژی بومرنگ وبلاگ هم نوعی دیگر از این استراتژی است که نیاز به هزینه دارد.
حالا به سراغ استراتژیهای بدون هزینه میرویم. یکی از استراتژیهایی که میتوان رایگان در پیش گرفت و تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام را انجام داد، ایجاد کردن مشارکتهایی قوی است. (در مقالات آینده در مورد این موضوع خواهیم گفت.) توسعه و گسترش بیشازاندازه هم استراتژی بعدی است که خوب است خودتان درباره آن تحقیق کنید.
سخن پایانی:
همانطور که اشاره کردیم عوامل بسیاری در تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام اثرگذارند. نحوه ارسال کالا، مدیریت فروش، تعداد فالوور، سیاستمداری و… همگی میتوانند موارد تأثیرگذار در این زمینه محسوب شوند. امروزه بازاریابی اینترنتی از طریق اینستاگرام بسیار رایج شده است.
اگر این مقاله برای شما جذاب و کاربردی بوده است، خبر خوشی برای شما داریم. ما در مقالات آینده باز هم در رابطه نحوه جذب مشتری به واسطه اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی خواهیم نشوت، پس با دنبال کردن مقالات ما و به کار بستن نکات عملی، می توانید از مشتریان بیشتر و در نتیجه سود بیشتر بهرهمند شوید.